VIking-PIrate-NInja-GYpsies. Go ahead, try and find a stereotype for us.

Mira drikker Kombucha

Da er det Mira som skriver 🙂

Jeg tenkte det kunne være greit med en post om hvordan jeg føler kombucha virker for meg. Det er tonnevis av påstander på internett om hvordan kombucha er en helsebringende vidunderdrikk som grenser til selveste ungdomskilden. Jeg syns det er litt oppblåst… Jeg finner lite fakta fra virkelige studier om emne, og de fleste “studiene” er egentlig personlige historier.

Dette holde rmeg ikke unna å drikke kombucha, og det vi VET om kombucha er at det er en flott kilde til antioksidanter, inneholder mange B-vitaminer (bra for veganere) gir mer energi, hjelper fordøyelsen og er det er en detox. Så for all del, kombucha er fantastisk, men jeg tviler på den kurerer AIDS 😉

Personlig merker jeg stor forskjell på de dagene jeg drikker kombucha, og de dagene jeg ikke drikker kombucha. På en “bucha-dag” har jeg mye mer energi, føler meg mer opplagt og ett mindre sukkersug. På lang sikt har jeg merket at jeg har gått en del ned i vekt. Det kan være en direkte effekt av at det våres, jeg spiser sunnere (har mindre sukkersug) og beveger meg mer (har mer energi). En annen ting jeg merker, er at jeg har renere hud. Siden kombucha er detox, passer jeg på å drikke mye vann vedsiden av, dette kan også være grunnen til renere hud. I alle år har jeg hatt en kjip og treig fordøyelse, det er det slutt på, og her er jeg rimelig overbevist at det er kombuchaen som har skylda. Det er en forfriskende og ren følelse å kjenne at alt fungerer som det skal, jeg har ikke hatt en eneste forstoppelse siden jeg begynte å drikke kombucha. Bank i bordet!

Konklusjoen min er:
Kombucha er en fantastisk drikk til værdags for å holde systemet igang, få mer energi og bli sunnere, men for en sunn livstil holder det ikke bare med kombucha. Drikk masse vann, spis mye råkost, vær ute i sola og ta vare på deg selv. Kombuchaen kan absolutt hjelpe deg på veien med å gi ett energi-kick og fjerne litt søtsug (sånn det virket på meg ivertfall).

Jeg liker å blande litt solbær, rips eller eplesaft i kombuchaen min. Jeg blander den også sammen med yoghurt i müsli eller mixer den inn i en smoothie. Ettervert vil jeg nok lage en liste langt som ett vondt år over ting man kan bruke kombucha til i forskjellig styrke.

Skål!

Leave a Reply

